Przemysłowe smary plastyczne są sklasyfikowane w normie ISO 6743-9 opartej na niemieckiej normie DIN 51825 (tabele 1, 2 i 3).
Tabela. l. Klasyfikacja jakościowa przemysłowych smarów plastycznych wg ISO 6743-9 - grupa X
Symbol 1 |
Symbol 2 |
Symbol 3 |
Symbol 4 |
Symbol 5 |
||
temperatura minimalna [°C] |
temperatura maksymalna [°C] |
zachowanie się wobec wody |
właściwości EP |
klasa konsystencji wg NLGI |
||
0 -20 |
A B |
60 90 |
A B |
A B |
A - nie posiadające dodatków EP |
000 00 |
-30 |
C |
120 |
C |
C |
0 |
|
-40 |
D |
140 |
D |
D |
1 |
|
<-40 |
E |
160 180 |
E F |
E F |
B - posiadające dodatki EP |
2 3 |
> 180 |
G |
G |
4 |
|||
H |
5 |
|||||
I |
6 |
|||||
7 |
Tabela. 2. Zachowanie się smarów plastycznych wobec wody
Środowisko |
Właściwości przeciwrdzewne |
Symbol 3 |
L |
L |
A |
L |
M |
B |
L |
H |
C |
M |
L |
D |
M |
M |
E |
M |
H |
F |
H |
L |
G |
H |
M |
H |
H |
H |
I |
Środowisko Właściwości przeciwrdzewne L = Sucha atmosfera L = Brak właściwości przeciwrdzewnych M = Normalna atmosfera M = Ochrona wobec wody destylowanej H = Działanie wody H = Ochrona wobec wody morskiej |
Tabela 3. Budowa symbolu klasyfikacyjnego smarów plastycznych według ISO 6743-9
ISO |
L |
X |
Svmbol 1 |
Symbol 2 |
Symbol 3 |
Symbol 4 |
Klasa wg NLGI |
Symbol systemu normalizacyjnego |
Środki smarowe |
Smary plastyczne |
Minimalna temperatura pracy |
Maksymalna temperatura pracy |
Odporność na działanie wodv |
Właściwości EP |
Konsystencja |
Zgodnie z normą ISO symbolemISO - L - XCDEB3 oznacza się w przyjętej klasyfikacji (ISO) środek smarowy (L), grupa X - smar plastyczny o poniższych właściwościach:
- minimalna temperatura pracy -30°C (symbol l - C),
- maksymalna temperatura pracy +140°C (symbol 2 - D),
- do pracy w normalnej atmosferze, brak właściwości przeciwrdzewnych (symbol 3 - E),
- posiada dodatki EP (symbol 4 - B),
- klasa konsystencji 3 wg NLGI (symbol 5).
Należy tutaj zaznaczyć, że smary plastyczne przeznaczone dla środków transportu oznacza się inaczej. Wymagania szczegółowe podaje norma ASTM D4950/94, która wyróżnia:
- smary łożyskowe w klasach jakości GA, GB, GC (jakość klasy B jest wyższa niż A itd.),
- smary podwoziowe - LA i LB.