Uwagi ogólne

Drukuj

 

Wiele olejów, z przedstawionych w tej grupie, są olejami uniwersalnymi w sensie takim, że mogą być stosowane zarówno w silnikach diesla jak i w silnikach benzynowych.

Pierwszy przykład oznakowania oleju uniwersalnego: CH-4/SJ oznacza, że olej może być zastosowany zarówno w silnikach diesla, dla których zalecany jest olej klasie jakościowej CH-4 i w silnikach benzynowych, do których zalecane są oleje w klasie jakościowej SJ.

Drugi przykład: CH-4/ CG-4/ CF-4/ SJ/ SF oznacza, że olej ten może być stosowany dla konstrukcji silników diesla, dla których zalecane są klasy jakościowe olejów CH-4 i CG-4 oraz do silników benzynowych, dla których zalecane są oleje klasy SJ i SF.

Informacja ta jest istotna w sytuacji, jeśli park transportowy jest zróżnicowany. Istnieje bowiem możliwość dobrania jednego rodzaju oleju spełniającego wymagania wszystkich, bądź większości posiadanych pojazdów mechanicznych i maszyn użytkowych napędzanych silnikami spalinowymi. Pamiętać należy o zasadzie, aby nie stosować olejów wysokiej klasy do silników niskiej klasy wykonania tj. konstrukcji starych, kiedy to technologia nie pozwalała na wykonywanie silników o wysokich klasach dokładności (posiadających stosunkowo duże obszary tolerancji pasowań). Oleje wysokiej klasy posiadają w swoim składzie m.in. stosunkowo dużo dodatków myjących (detergentów) powodujących wymywanie np. nagarów a przez to powodując rozszczelnienie silników ze wszystkimi tego konsekwencjami. Należy zatem unikać stosowania, np. do traktorów zbudowanych w latach 70-tych, 80-tych, olejów klasy CG lub CH jeśli zalecany jest tam olej CB, CC lub do poloneza, fiata 126, żuka olej klasy SJ kiedy zalecany jest olej np. SD, bowiem jest to nieuzasadnione ekonomicznie i może być szkodliwe technicznie.

 

| + -
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.